Dat schrijft de Volkskrant. Inmiddels hebben veertien gemeenten hier op dinsdag 9 februari een overeenkomst voor ondertekend met staatssecretaris Stientje van Veldhoven. Onder meer Rotterdam, Utrecht, Amsterdam en Eindhoven sluiten straks de ring af voor fossiele busjes en trucks. De verwachting is dat daar tegen de zomer nog minstens vijftien gemeenten bij komen. Het hoofddoel van het terugdringen van vervuilend vervoer is om de uitstoot van CO2 te verminderen.
Wel geldt voor sommige voertuigen een uitzondering, onder meer voor de schoonste diesels. Deze busjes mogen tot 2028 de binnensteden in. Voor schone dieselvrachtwagens is dit tot 2030 toegestaan.
Het bedrijfsleven krijgt voor de overstap naar emissievrije busjes en trucks steun van de overheid. Er komt een subsidieregeling van maximaal 5.000 euro voor ondernemers die een nieuwe e-bus aanschaffen. Vanaf 15 maart kan subsidie worden aangevraagd. Tot en met 2025 is in totaal 185 miljoen euro beschikbaar.
Gemeenten gaan ook inzetten op emissieloos vervoer. Zo gaan ze bijvoorbeeld vuilniswagens en veegkarretjes emissievrij maken. Naar verwachting zullen vooral vuilniswagens op waterstof gaan lopen. De uitbreiding van het aantal plaatsen waar deze brandstof getankt kan worden, loopt echter fors achter. In plaats van de geplande twintig is het aantal waterstoftankstations in Nederland op één hand te tellen. Volgens Van Veldhoven wordt er wel gewerkt aan uitbreiding de komende jaren.
Bron: Volkskrant